Skip to main content

Knooppunt Leiden gezien vanuit de voetganger

13 februari 2025

Voor de verkenning 2040 rond de knoop Leiden Centraal, zowel voor wat betreft de grote woningbouwopgave als ook met betrekking tot de groei van het mobiliteitsknooppunt (groei van 40% reizigers), is in het kader van de participatie aan organisaties gevraagd aan te geven wat belangrijke punten zijn voor de beoordeling van verschillende studievarianten. Vanuit de Voetgangersbeweging geven we hier graag gehoor aan.

Daarbij beoordelen we de plannen vanuit verschillende functies van het lopen, te weten:

  • De voetganger als onderdeel van de reisketen per OV,
  • De voetganger in het kader van verblijven in het Stationsgebied,
  • De voetganger als bewoner van het betrokken gebied,
  • De voetganger in loopstromen die geen binding hebben met het station.

Primair geldt dat Leiden Centraal dé schakel is in de mobiliteitsketen! Het gaat daarbij vooral om het verplaatsen van mensen i.p.v. voertuigen. Op basis van dit uitgangspunt formuleren wij volgende beoordelingscriteria:

  • Korte, veilige en logische looproutes (ouderen e.d.)
  • Gemakkelijke overstap bus/bus en bus/trein
  • Maximale loopafstand tussen bus en vertrekplaats trein op perron 400 m.
  • Minimaal aantal hoogteverschillen
  • Looproutes met volledig obstakelvrije ruimte van minimaal 1,80 m.
  • Looproutes en fietsverkeer gescheiden, geen shared space
  • Duidelijke en veilige looproute richting binnenstad
  • Egale verlichting om grote lichtovergangen te voorkomen
  • Weinig tot geen kruisend verkeer of kruisende bussen
  • Brede zebraoversteek over smalle rijbaan (naar voorbeeld Rotterdam CS)
  • Sociale veiligheid/toezicht vanuit omgeving
  • Logische ligging buslocatie naar verwachtingspatroon reiziger
  • Vaste vertrekplaats per buslijn
  • Vanuit stationsgebouw zicht op front bussen
  • Ruime en beschutte wachtplaats/comfort
  • Voorkomen van valwinden als gevolg van hoogbouw
  • Voldoende zitgelegenheid/bankjes, aangenaam verblijfsgebied
  • Duidelijke reizigersinformatie
  • Aanwezigheid openbare toiletten (Maag/Lever/Darm Stichting)
  • Aanwezigheid winkeltjes/horeca (lang wachten)
  • K+R locatie goed bereikbaar voor mindervaliden
  • Geen combinatie met andere looproutes over het busstation
  • Mogelijkheden tot ontwikkeling regionale tram Katwijk/Noordwijk-Leiden-Zoetermeer

Bedenk hierbij:             Voetgangers + Omgeving = Beleving !!!